PARM{include:include/header_nolang.html?title=text-logica-support-1}

Kontakt & support

Det finns flera utgivare av e-legitimationer och det vanligaste sättet är att du kontaktar din bank. Har du Internetbank så kan du enkelt skaffa en e-legitimation på fil till din dator, men det finns också e-legitimation på kort och vissa utgivare kan även erbjuda e-legitimation i mobiltelefon.

För att kunna skaffa en Svensk e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer samt vara folkbokförd i Sverige. Är du inte folkbokförd i Sverige, så är det krångligare och du får prata med din bank.

Olika utgivare av e-legitimation kan ha olika avgifter. E-legitimation på fil är oftast gratis att skaffa, medan e-legitimation på kort normalt kostar pengar och kan även utgöra fysisk ID-handling.

Att spärra sin e-legitimation

En e-legitimation är en personlig ID-handling som du skall förvara säkert och hålla din privata PIN-kod hemlig. Men om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt din e-legitimation, eller du blivit av med din e-legitimation, är det viktigt att du omedelbart spärrar e-legitimationen så att den inte längre kan användas.

Har du e-legitimation på fil, kan du normalt själv spärra e-legitimationen via din Internetbank, men kommer du inte åt Internetbanken eller har e-legitimation på kort, så måste du ringa din utgivare och spärra din e-legitimation

Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du även polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos www.polisen.se.

Testa din e-legitimation

Det är din utgivare av e-legitimation som skall ge dig support och hjälp med den programvara som behövs i din dator. På följande länkar kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs om du saknar den.

Får du det inte att fungera, så skall du kontakta din utgivare för support. Om din e-legitimation fungerar på testsidan, så är det antagligen fel på själva e-tjänsten som du försöker använda. Kontakta då den myndighet eller det företag som har e-tjänsten.

Vad är en e-legitimation

En e-legitimation är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på Internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig.

En e-legitimation kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt via Internet och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.

En e-legitimation kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha en e-legitimation i en mobiltelefon.

Att använda en e-legitimation gör det enklare för dig att utföra olika tjänster hos många olika myndigheter, kommuner och företag över Internet.

Var får jag support?

Om du har problem som rör din e-legitimation, så är det din utgivare av e-legitimationen som du skall kontakta för hjälp, vilket vanligtvis är din bank. Om du redan har en e-legitimation men inte får den att fungera så kan du om du har e-legitimation på fil pröva att skaffa en ny e-legitimation från din Internetbank, men glöm inte att samtidigt även spärra den gamla.

Om det är så att din e-legitimation fungerar på testsidan, men att den e-tjänst du försöker använda inte fungerar, då skall du kontakta den myndighet eller företag som har själva e-tjänsten.

Här kan du kontakta respektive utgivare för vidare support:

PARM{include:include/footer.html}